Az Abouzahra-nővérek, a két fiatal hegedűművész Amira és Mariam, és édesanyjuk, Emődy Nóra zongoraművész számára szeptember 4-én volt a második alkalom, hogy Koszovóban koncerteztek a Virtuózokkal, az ottani magyar nagykövetség felkérésére. Tavaly júniusban Pristinában, Gjakovában, Prizrenben és Kamenicában léptek fel.
Fellépésükről a helyi sajtó így számolt be:
Nincs rájuk találóbb név a „Virtuózok”-nál, és gyorsan megerősítik, amint az előadás elkezdődik a színpadon. A magyar hegedűművészek, Mariam és Amira Abouzahra, valamint zongorista édesanyjuk, Emődy Nóra virtuozitással nyitották meg a 18. alkalommal megrendezett „DAM” komolyzenei fesztivált. Az egészen különleges trió világremekek műveket adott elő, ezzel is a fesztivál küldetésének arculatát erősítve.
A „DAM” komolyzenei fesztivál megnyitása óta világ remekművek részei. A 18. évében folytatja küldetését, hogy támogassa a fiatal zenészeket, de a hétfő este több volt ennél. Az új fejezetet a fiatal virtuóz tehetségekkel és a program kihívást jelentő technikákkal történő kibontakozásával kezdte.
A trió az általuk játszott darabok minden hangjával lekötötte a közönséget. Különös érdeklődést váltott ki a fiatal tehetségek, a 15 éves Mariam és a 17 éves Amira játéka. A virtuóz attitűd, az abszolút koordináció és a darabok megszólaltatásának képességei tették pompássá a „DAM” idei első „Virtuózok” koncertjét.
A magyar Weiner Leó, a spanyol Pablo de Sarasate, az osztrák-amerikai Fritz Kreisler és a francia Maurice Ravel műveiből készült repertoár melankolikus, érzékeny hangzású művekkel, ahol a hegedű kerül előtérbe.
A koncertet Weiner „Divertimento No.1 Op.20” három tétele nyitotta meg. Az első, a „Rókatánc” a hegedűk igen dinamikus interpretációja volt, amelyet a zongora kísért. A rövid megszakítások szünetek az erősebb kezdés érdekében. A „Marosszéki keringő”-t rövid és gyors hangzás jellemzi, egészen a „Csűrdöngölő” a temperamentumos játékig, ahol a zongora a háttérben állandó ritmust tartott.
A spanyol Pablo de Sarasateka híres „Carmen – Concert Fantasy Op.25” című darabja fényes hangok kombinációja volt, amelyek gyakran hangok özöneként jöttek létre. Kiemelték azokat a zongora dallamokat, amelyek mesések voltak. A készségek külön jelennek meg Fritz Kreisler „Schon Rosmarin” és „Trambourin Chinois” című darabjaiban. A technika nagyon nehéznek tűnik, amikor Amira Abouzahra megtalálja a tökéletes szinkronizálást. Egy rövid szünet harmonikussá változtatja a melankolikus mű irányát. A zongora változatban gyakran ugyanazok a dallamok ismétlődnek meg hegedűvel.
Christoph Willibald Gluck „Melody from Orfeo and Euridice” nagyon melankolikus és érzékeny volt, minimális zongorahangokkal kísérve. Mariam Abouzahra nagyon kifinomult előadása volt a hegedűn.
A hegedűs nővérek a repertoár nagy részét kotta nélkül adták elő. A magyar Mariam Abouzahra számára az egyik darab – Heinrich Wilhelm Ernst zsidó zeneszerző „A nyár utolsó rózsája” – különlegesebb volt, mert most először adta elő az Egyetemi Könyvtár Amfiteátrumában.
„Öröm volt ebben a nagyon jó akusztikájú teremben fellépni. Az emberek nagyon szívesen fogadtak, öröm volt nekik zenélni. Az egyik darab, amit játszottam, Ernst „A nyár utolsó rózsája” , most játszottam először koncerten, így ez egy nagyon különleges darab számomra” – mondta Mariam Abouzahra hegedűművész, aki hat évesen debütált zenekarral, szólistaként . Három évesen kezdett hegedülni. Számos versenyen ért el sikereket, többek között a „Carl Schroeder” és a „Jugend Musiziert” hegedűversenyeken, valamint a „Grumiaux” nemzetközi hegedűverseny második helyezettje volt. Játszott olyan jelentős zenekarokkal, mint a Magyar Nemzeti Filharmonikusok, a Liszt Ferenc Kamarazenekar és a Moszkvai Filharmonikusok.
A másik hegedűművész, Amira Abouzahra elmondta, hogy nagy segítség, ha húgával és édesanyjával együtt lépnek fel a színpadon, főleg, ha közösen választják ki a műsort.
„Közösen állítottuk össze a programot, mert a húgom elmondja, hogy mit szeretne játszani, én pedig elmondom neki, aztán meglátjuk, hogyan állítjuk össze a műsort. Itt az ideje, hogy eljátsszuk a nehéz műveket, repertoárt gyűjtsünk, gyakoroljuk és tapasztalatokat szerezzünk belőlük” – mondta, miközben a tavalyi koszovói koncerteket is megemlítette.
„Múlt év júniusában volt egy turnénk Koszovóban, először itt, Pristinában léptünk fel, majd elmentünk Gjakovába, Kamenicába és Prizrenbe, ez a ciklus két napig tartott. Nagyon jól éreztük magunkat, az emberek nagyon lelkesek voltak” – mondta Abouzahra Amira hegedűművész.
Amira négy éves kora óta kezdett hegedül. Számos nemzetközi verseny első díjazottja, köztük a „Grumiaux” Fiatal Hegedűsöknek és a „Fehér Ilona” Nemzetközi Hegedűverseny Budapesten. A testvérpár zenekari kísérettel együtt szerepelt már a New York-i „Lincoln Centerben”, a londoni „Covent Gardenben”, a budapesti Művészetek Palotájában és a Kairói Operaházban.
Játszott még Fritz Kreisler „La Gitana” és „Marche miniature Viennoise” című darabja, valamint Richard Wagner „Album Leaf”, Mariam pedig Maurice Ravel „Tzigane”-ját tolmácsolta, mígnem a trió a végén összeállt a Pablo de Sarasate „Navarra” című művének tolmácsolásában.
A két hegedűs a legvégén improvizált egy darabot a hangszereiken való játékon keresztül, ahol az improvizáció kifejezőbb és szabadabb a műsorukkal ellentétben.
A prominens magyar zongoraművész, Emődy Nóra elmondta, hogy a koncert egyik legnagyobb öröme a közönség volt, aki szerinte minden dallamban érezte a zenét.
„A közönség fantasztikus volt, együtt éreztek velünk, így mi is nagyon élveztük a koncertet. A lányaimmal születésük óta zenélünk. Felnőttek ennek a zenének a hangulatához, és szerintem ez több önbizalmat ad nekik. Élvezzük a közös zenélést” – mondta Nóra, aki szólistaként is fellépett már világszerte.
A „DAM” fesztivál egyik szervezője, Rreze Kryeziu-Breznica a koncertet az egyik legkülönlegesebbnek értékelte ebben a kiadásban.
„Egyedül azért döntöttünk úgy, hogy ebben az évben visszatérünk az első kiadás küldetéséhez, és a valaha volt legjobb, legnemesebb küldetéshez, a fiatal zenészek népszerűsítéséhez. Mi is lenne jobb, mint igazi virtuózokkal nyitni ezt a évet, akik az elmúlt években Európa és azon túl is a legvirtuózabb fesztiválokon léptek fel. Nagyon kihívásokkal teli program, technikailag nem könnyű, ugyanakkor nagyon vonzó” – mondta Kryeziu-Breznica, miközben elmondta, hogy a külföldi zenészek jelenléte több mint szükséges ahhoz, hogy a közönség megismerhesse élményeiket.
„A nemzetközi zenészek jelenléte mindig szívesen látott, a körülményekre és a mozgáshiányra való tekintettel továbbra is büntetik a fiatal művészeket. Ezek a cserék csak ebben a formában történhetnek. Egy másik nagyon fontos forma a műhelymunka szervezése neves pedagógusokkal, ezúttal két nagyon megtisztelő név lesz” – mondta.
A koncertet Magyarország Koszovói Nagykövetsége támogatta.
„A klasszikus zene különleges. Ereje van arra, hogy inspiráljon és behatoljon kultúrákba, és népszerűsítse azokat más országokban. A klasszikus zene nemcsak az elmúlt évszázadok zenéje, hanem még élőbb, és nemzedékről nemzedékre öröklődik. Ezt még inkább bizonyítja ez a fiatal zenészeket népszerűsítő fesztivál – mondta Varga Miklós, Magyarország Pristinai Nagykövetségétől.