Lenyűgöző előadással búcsúztak a legjobbak
Csodálatos előadásokkal ért véget a Virtuózok V4+ klasszikus zenei tehetségkutató. A december 17-ei döntőbe Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Horvátország 2-2 versenyzője jutott be az elődöntőkből: Milena Piorunska és Milosz Bachonko Lengyelországból, Kiara Janko és Ivan Petrovic-Poljak Horvátországból, Braun Áron és Oláh Vilmos Magyarországról, Miriam Minková és Ryan Martin Bradshaw Szlovákiából, valamint Daniel Matejca és Martin Sadílek Csehországól.
A fiatal művészek produkcióit most is a résztvevő országok képviselőiből álló neves szakmai zsűri értékelte. A cseh Gabriela Boháčová, a Krumlov Klasszikus Zenei Fesztivál igazgatója, Miklósa Erika operaénekes, a szlovák karmester-zongorista, Peter Valentovič, Alicja Węgorzewska lengyel operaénekes mellett a horvát gitárművész Petar Čulić helyét a döntőre a horvát sztárcsellista HAUSER vette át.
HAUSER a verseny elejétől végigkísérte a versenyzők felkészülését, így nem most először látta a versenyzőket. A csellista a döntő előtt elmondta: azt várja az indulóktól, hogy zenéjükkel megérintsék a zsűri lelkét, hogy tudjanak hatni az érzelmeikre.
A szuperzsűri a világhírű operaénekes Maestro Plácido Domingo volt. Egy új mentort is kaptak a tehetségek a döntő előtt Sergio Kuhlmann olasz zongoraművész személyében. A fiatal virtuózokat, mint a verseny folyamán végig, most is a Budafoki Dohnányi Ernő Zenekar kísérte a színpadon, Hollerung Gábor vezetésével.
A döntőbe a legjobbak közül is a legjobbak jutottak be, a produkciók ezért mind kimagaslóak voltak. A zsűri nem is fukarkodott a dicsérő szavakkal az értékeléseknél.
Elsőként a horvát zongorista, Ivan Petrovic-Poljak lépett színpadra, aki Edvard Grieg 16-os opusszámú A-moll zongoraversenyének III. tételéből adott elő részletet. Zsűri honfitársa, HAUSER azt mondta, hogy önbizalommal teli, végig magabiztos előadást látott, a szlovák zongoraművész zsűritag, Peter Valentovič elképesztő tehetségnek nevezte Ivant, aki nagyon jól irányította a zenekart is, ami az ő korában egészen zseniális.
Ezután a cseh Martin Sadílek következett hárfán. Szólóban, zenekar nélkül adta elő Marcel Tournier Féerie című darabjának egy részletét. A szintén cseh Gabriela Boháčová nagyra értékelte, hogy Martin egyedül lépett színpadra, és megmutatta óriási tehetségét, ami óriási karizmával párosult. Miklósa Erika szerint elképesztő volt az előadás, őszinte, profi, virtuóz és természetes, a zene csak úgy áradt. HAUSER a hárfa mágusának nevezte Martint, aki elkalauzolta őket a varázslatos hangok világába.
Saját szerzeményével állt színpadra a lengyel Milosz Bachonko. A harmonikán játszó 11 éves fiút zenekar kísérte. Alicja Węgorzewska lengyel operaénekes megköszönte, hogy Milosz elvitte őket a saját világába, a képzelet e világába, ahol megmutatta a muzikalitását és hatalmas tehetségét. Peter Valentovič azt mondta, hogy ettől fantasztikus előadástól sok gyerek kedvet kaphat a zenéléshez. Maestro Plácido Domingo szerint csodálatos volt Milosz játéka, és jó lenne, ha ezt mindenkinek megmutathatná. Gabriela Boháčová nagyon bátor nevezte a fiatal harmonikást, mert a saját darabját játszotta Domingo és sok millió néző előtt.
Őt követte a színpadon Miriam Minková. A szlovák hegedűvirtuóz Vitali G-moll Chaconnéjének részletét játszotta. A szlovák zongoraművész Peter Valentovič szerint Miriam erős zeneiséggel adta elő azt a nagyon szép és hatásos darabot. Miklósa Erika azt mondta, hogy őt meghatotta Miriam előadása, nagyon jól játszott, sok érzelemmel. Maestro Domingo szerint is nagyon szépen játszott Miriam, aki most sokat megmutatott magából, igazán édes dallamokat hallhattak, egy igazán sokszínű előadótól. HAUSER bevallotta, hogy szerinte a hegedű nagyon nehéz hangszer, és gratulált Miriamnak, hogy volt bátorsága egy ilyen darabot előadni, és hogy nagy potenciált lát benne.
A magyar Braun Áron következett ezután, aki marimbán adta elő Mozart Török indulójának egy részletét. Maestro Domingo szerint sok bonyolult dolgot mutatott, ő ilyet biztosan nem tudna, Áron viszont egy nagyszerű zenész, aki fényes karrier előtt áll. Miklósa Erika azt mondta, hogy ő hallotta, hogy Mozart most kacagott, mert az volt a célja, hogy minél több emberhez eljusson a zenéje és Áron segítségével most ez sikerült is neki, hiszen több millió emberhez eljutott, és több millió ember érzi magához közel a klasszikus zenét. A magyar operaénekes szerint Áron különleges előadó, műsora profi volt, igazi zene és bugi volt. Mozart HAUSER szerint is mosolyogva nézett le az égből, és ha ismerte volna a marimbát, akkor biztos nem írt volna semmit zongorára, mert Mozartnál minden a játékosságról szól. Gabriella Boháčová szerint Áron egy igazi showman, játéka zseniális volt.
Következett a cseh Daniel Matejca, aki Szergej Prokofjev D-dúr hegedűversenyének II. tételét adta elő. Gabriella Boháčová szerint Daniel egy zseni, aki úgy mutatta be ezt a zenét, ahogy még senki sem játszotta. Ezzel együtt bejelentette, hogy hivatalosan is meghívja Daniel Matejcát a Krumlov Klasszikus Zenei Fesztiválra. Peter Valentovič az értett muzikalitást emelte ki és hozzátette, hogy a scherzo az egyik legnehezebb műfaj a hegedűn, Daniel intonációi, vonóvezetése teljesen lenyűgöző, rendkívüli volt. HAUSER szerint hihetetlen, ahogy teljesem uralja hangszerét, a hangokat. Daniel sokszínűen játszik, tele van kontraszttal, energiával, és rocksztár módjára adott elő egy komolyzenei darabot, és ez a legnehezebb dolog. Domingo ehhez csak annyit tett hozzá, hogy Prokofjev csodálatos zenét írt, Daniel pedig csodálatosan játszotta el.
Egy újabb horvát virtuóz, Kiara Janko lépett a színpadra, aki harmonikán Frank Angelis Parafrázis egy Piazzola témára „Chiquin de Bachin” című művének egy részletet játszotta. HAUSER szerint az előadás pianissimo részletei elragadóak, a harmonikajáték Dél-Amerikába repítette, hipnotikus állapotba hozta őket. Mro. Domingo fantasztikusnak nevezte az előadást.
Ezután a magyar gitárvirtuóz, Oláh Vilmos következett, aki Roland Dyens Libra Sonatine című művét adta elő, zenekari kíséret nélkül, szólóban. Miklósa Erika teljesen elragadtatva, úgy reagált a darab után, hogy „jól odatetted ezt ma!”. Hihetetlen technikai stabilitás, nagy érzelmek jelentek meg egyszerre Vilmos játékában. Alicja Węgorzewska szerint Vilmosnak hipnotikus kisugárzása van a színpadon é odafigyel a részletekre. HAUSER a produkciót látva azt mondta, hogy szerint Vilmosnak elsősorban a gitár a barátnője, de ő ezt átérzi, és újabb személyes vallomást tett, ami szerint neki a cselló a barátnője. A csellista szerint a gitár Vilmos testének a része, nagy élmény nézni ahogy játszik rajta. Maestro Domingo szerint Vilmos nagy művész, és a Real Madrid drukker magyar gitárosnak megígérte, hogy felléphet a Real Madrid stadionjában.
A lengyel hegedűs Milena Piorunska egy lengyel zeneszerző, Henryk Wieniawski Fabtasie brillante Gounod „Faust” témáira részletét adta elő. Alicja Węgorzewska értékelés szerint Milena nem zenélt, hanem énekelt a színpadon, nagyszerű előadás volt, nem ijedt meg azoktól a részletektől, amelyek több technikai kihívást jelentettek. HAUSER szerint ez egy nehéz darab, de ahogy Milena játszotta nagyon könnyűnek tűnt, amit nagyon nehéz elhitetni, és ezt a nehéz részelet annyi bájjal tűzzel és muzikalitással játszotta, mintha operát énekelt volna a hegedűn.
Utolsónak Ryan Martin Bradshaw érkezett Szlovákiából, aki Pjotr Iljics Csajkovszkij B-moll zongoraversenyének III. tételéből adott elő részletet. Az előadás után a szlovák zongoraművész Peter Valentovič azt mondta, hogy Ryan az egyik legnagyobb tehetség, aki valaha látott. Ryan minden tiszteletet megérdemel, egy óriási tehetség, 50-100 évente látni ilyen tehetséget.
Gabriela Boháčová szerint ezt a darabot mindenki ismeri a zsűriből, de ilyen fantasztikusan előadva még nem hallották. HAUSER hihetetlennek nevezte, hogy valaki 14 évesen már ilyen értett zenész. Alicja Węgorzewska azt mondta, hogy tehetetlennek érzi magát, Ryan megríkatta, és nem csak a technikája miatt: Ryan és a zongora összeforrtak. Maestro Domingo pompás előadást látott, tele érzelmekkel és harmóniával, gyönyörűen játszott együtt a zenekarral Miklósa Erika szerint Ryan lehetne a Virtuózok V4+ szimbóluma, mert megtestesíti a versenyről alkotott elképzelését.
A versenyprodukciók után a döntő extra produkciója következett: a horvát csellósztár zsűritag, HAUSER előadásában csendült fel a Keresztapa zenéje.
Az eredményhirdetés előtt Maestro Plácido Domingo azt mondta: lenyűgöző, hogy ezek a fiatal művészek mennyire felkészültek, biztos nagyon jó tanáraik vannak, akiknek külön gratulált.
Nehéz időket élünk, de a zene győzedelmeskedik minden probléma felett, és ti boldoggá fogjátok tenni az embereket, amikor zenéltek nekik. Csodálatos karrieráll előtettek, a legjobbakat kívánom nektek, és nagyon büszke vagyok rátok. Akik most nem nyertek ők sem veszítettek, mert második helyezést értek egy igazán rendkívüli versenyen, és a Virtuózokra mindannyian örökre emlékezni fogtok – mondta Maestro Domingo.
A Virtuózok V4+ győztesei:
Braun Áron, Magyarország
Ivan Petrovic-Poljak, Horvátország
Ryan Martin Bradshaw, Szlovákia
Daniel Matejca, Csehország
Milosz Bachonko, Lengyelország
A győztesek fejenként bruttó tízezer euró nyereményt kaptak a díj mellé.
A második helyezettek az MTVA különdíját kapták, ami egy közös fellépés a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával.
A Budafoki Dohnányi Ernő Zenekar különdíját Daniel Matejca nyerte el. Ő jövőre közös koncerten léphet fel a zenekarral.
A döntőbe nem jutott be, de kiváló tehetségéért a cseh hegedűs Richard Kollert is díjat kapott: a fiatal hegedűs a Budafoki Dohnányi Ernő Zenekar újévi koncertjén léphet fel, illetve közös koncerten játszhat Maestro Domingoval. Ezen kívül Gabriela Boháčová, és a Virtuózok alapító-producere, Peller Mariann közös különdíját, és a díjjal járó ötezer eurós pénzjutalmat is Richard Kollert nyerte el.