Az Autizmus Világnapján érdemes beszélnünk róla, hogyan segít a zeneterápia és a zenélés az autizmus spektrumon élő gyerekeknek, fiataloknak.
A zenének számos pozitív hatását ismerjük, például nyugtató hatással lehet ránk, ha idegesek és feszültek vagyunk, és alaphangulatunkon is nagyon sokat javít. A sporthoz hasonlóan a zene is segít leküzdeni a bennünket ért stresszt, és általa bizonyos helyzetekben képesek vagyunk higgadtabban reagálni, világosan átlátva az adott szituációt.
Autizmus és zene
A muzikális tevékenységek bizonyítottan sokat segítenek az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek esetében is. Az éneklés és a zeneszólamok a szociális kommunikációs készségeiket kitűnően fejlesztik, ezáltal otthoni és családi életminőségük is jelentősen javulhat.
Sok esetben autista gyermekekből kiváló zenészek, énekesek válnak, mivel a zene által tudják kifejezni magukat a legjobban. Habár, akkoriban hivatalos diagnózisról szó sem lehetett, az utókor kutatói szerint pl. Mozart és Beethoven is valamilyen szinten érintett volt autizmussal.
A zenei interakció
„A zenei interakció egy személycentrikus interaktív folyamat, amely egy kommunikációs háromszöget alakít ki a fejlesztő, a zenész és a gyerek között. Azért részesítik most már szerte a világon előnyben az élő zenét, ha lehetőség adódik rá, mert a zenész elősegíti, fenntartja és megerősíti az interakciót a fejlesztő és a zenész között. Élő zenélés közben azonnal rá lehet hangolódni a gyerek megnyilvánulásaira és annyiszor lehet elismételni egy dallamot, ahányszor a helyzet megkívánja. A hangulatváltozásokat is lehet tükrözni, illetve érzelmi állapotokat indukálhat: a passzív gyereket energizálhatja, a hiperaktívat pedig megnyugtathatja.”- idézi a transtelex.ro Márkos Tamást, aki a kolozsvári székhelyű Autism Transilvania Egyesületben végez zenetanári, zenei fejlesztői munkát.
Dallam, ritmus és harmónia a gyógyítás szolgálatában
A testfunkciókat (szívverés, agyhullámok, perisztaltika, stb.) számos különbözô ritmus jellemzi. A ritmus ily módon életünk szerves része. Az autista gyermekek számára a ritmus az állandóság egyik „kapaszkodója”. Jellemzô rájuk, hogy valamely állandó ritmusra ringatják magukat. A zeneterápia előnye, hogy képes a ritmus ősibb pszichológiai szintjén kommunikálni. Segítségével olyan terapeuta-kliens kapcsolat alakítható ki, ami a verbális nyelvhasználat révén gyakran nem valósítható meg. A zene a dallam és harmónia révén segíti a psziché komplexebb fejlődését. Kutatók megállapítása szerint a zenei érdeklődés és képesség csaknem általános az autizmusban érintett gyermekek esetében. Igen fontos a zene változatossága. Az autisztikus zavarban szenvedő gyermek a zene variációi révén biztonságos módon tapasztalja meg a változásokat.
A zenéhez – így a hangszeren való játékhoz önfegyelem és koncentráció egyaránt szükséges, ami az autista gyerekeknek sokkal nehezebb, de ha megvan a közös hang a tanár és a gyerek között, elképesztő fejlesztő hatással van rájuk a zene, mégpedig kiemelten a finommotorikájukra. Nagyon sokat számít, hogy egy szülő mennyire támogatja otthon és a saját környezetében a gyereket, hiszen nagyon fontos, hogy aki elhatározza, hogy a zene által próbálja fejleszteni gyermekét, az ne csak egy-egy zeneóra alkalmával tegye ezt meg, hanem egy hosszú folyamat részeként, maximális támogatottsággal álljon a gyerek mögött.