Mindenki a legjobb: fiatal tehetségek színes koncertje Český Krumlovban

A Krumlovi Fesztivál keretében július 28-án, mint minden évben, a Virtuózok Visegrád 4+ versenyének győztesei léptek fel, akikhez a támogató szerepében egy neves művész csatlakozott. Gyönyörű este volt, változatos és pozitív energiával teli.

A Virtuózok V4+ egy komolyzenei tehetségkutató verseny, ahol a tehetséget és az interpretációs készséget elismerik, támogatják és jutalmazzák. A verseny alapítói eredetileg magyar, de ma már nemzetközi, „küldetésüket és víziójukat” azzal egészítik ki, hogy „a klasszikus zene szépségét a televíziós műsoron keresztül a lehető legszélesebb közönségnek mutatják be”. A győztesek a világ leghíresebb koncerttermeiben léphetnek fel, és ösztöndíjban részesülnek…”. Minden visegrádi országból egy győztest hirdetnek ki.

A Krumlovi Fesztivál igazgatója, Gabriela Rachidi tagja a verseny zsűrijének, a verseny győztesei pedig felléphetnek a fesztiválon, amely egyben a sikerük ünnepe is. A koncerten nemcsak a boldog szülők vesznek részt, hanem egy ismert személyiség, aki támogatja őket, a szakma mestere. Idén Vadim Gluzman hegedűvirtuóz volt az, aki részt vett abban, hogy az Arkagyij Fomin Ösztöndíj Alapítványon keresztül ösztöndíjat adjon az egyik döntősnek, Patricija Avšič szlovén hegedűművésznőnek.

A fiatalokat támogató pozitív energia csodálatos estéje volt. Az előadók mindannyian nagyszerűek voltak; a körülményeket tekintve nem lenne igazságos, ha egyenként próbálnánk megítélni őket. A koncertet a tizenöt év körüli (15 éves) magyar zongorista, Dávid Roland Mózes kezdte, aki Haydn 11. D-dúr zongoraversenyének két tételét játszotta. Profi szinten játszott, akárcsak a többi előadó. Mindannyiukat a Dél-csehországi Filharmónia kísérte Peter Valentovič vezényletével. A zenekar együtt játszott az a fiatal tehetségekkel, nem csupán kísérte őket.

A program tele volt a visegrádi nemzeti zene színfoltjaival, akár közvetlenül, akár konnotatívan. Haydn második tétele a „Rondo all’Ungarese” címet viselte, és egy autentikus bosnyák-dalmát népi körtáncra utalt, amelyet Haydn a rondóforma témájaként használt. A koncertet kortárs stílusú klasszikus zene hatotta át (Bohuslav Martinů inspirációira emlékeztető ritmikai munkával és egyéb finomságokkal). A koncert az előadók társadalmi és nemzeti származását ünnepelte, bemutatva a négy visegrádi ország mindegyikének zenéjét.

És most röviden az egyes előadásokhoz. Nehéz számomra értékelni őket, ahogyan azt már korábban kifejtettem, mert mindenki izgult, és sokaknak kihívást jelenthetett (bár a tehetség az tehetség, és néhányan könnyedén jeleskedtek). Összefoglalva: mindenki nagyszerű volt.

A koncertet a 15 éves magyar zongoraművész, Dávid Roland Mózes nyitotta meg. Érdemes megemlíteni, hogy a Peter Valentovič vezette Dél-Csehországi Filharmonikus Zenekar minden fellépőt színvonalasan kísért, minden darabnál támogatva az előadókat. A fiatal művész profi szinten játszott (mint mindenki). Haydn D-dúr 11. zongoraversenyéből két tételt játszott. A gyönyörű második tételt kifinomult frazeálással játszotta (ami kétségtelenül még tovább fog érni). A fesztivál Steinway-jén való hangképzése szintén magas színvonalú volt. A technikailag igényes és lendületes futamokkal és díszítésekkel tarkított gyors tételt könnyedén kezelte.

Ezután egy kis reveláció következett: interpretációban, hangszerelésben és egy nagyon érdekes és ügyesen (virtuózan) megírt kompozícióban a Cseh Nemzeti Színház zenekarának első fuvolistája és jelenlegi zeneszerzője, Jaroslav Pelikán (aki jelen volt, és a fellépőknek való köszönetnyilvánítás közbeni „testbeszédéből” ítélve láthatóan és joggal volt nagyon elégedett az előadással). Ez volt a Concerto furulyára, vonósokra és csembalóra. A nyitó gyors tétel még több hallgatót ültetett a székébe. A kiemelkedő teljesítményt a szlovák versenyző, Klára Valentovičová (11) nyújtotta. Említést érdemel például a ritmus kiváló uralása. A második tétel (mondjuk Moderato), tökéletesen elsajátította, fülekre talált hangszerének sajátos intonációja. Az utolsó harmadik tétel mintha ritmikailag Beethoven leghíresebb „sors-motívumával” játszott volna, gyors figurákkal átszőve, amelyeket Klára szintén könnyedén adott elő.

Ezután következett Pablo de Sarasate egyik igen ismert és gyönyörű kompozíciója, a Cigánydalok. A spanyol zeneszerző műve engem Brahms Magyar táncaira emlékeztet, amelyek azonban egy évvel Sarasate műve után keletkeztek (nem érdemes minden hangnemig elhomályosítani, hogy a leghíresebb Brahms 5. Magyar tánc nem „Brahmsé”, hanem Kéler Béla magyar zeneszerzőé, csak tisztelegni lehet a magyar zene előtt – ahogy itt is az eredetileg magyar verseny előtt). Sarasate csodagyerek volt. A hegedűs főszereplő, Roman Červinka is mintha hasonlított volna rá. Roman amellett, hogy már nem gyerek, tizenhat éves, és az ő nagyszerű előadása volt az est egyik fénypontja (amire röviden kitérünk). Az egytételes kompozíciót, a lassú és gyors részeket leegyszerűsítve, az elsőt a tökéletes intonáció jellemezte (ami nyilvánvalóan Roman egyik előnye, és együtt jár azzal a gyönyörű hanggal, amit a hegedűjéből kihoz). Sarasate gyönyörű dallamát kifinomult interpretációs könnyedség és technikailag igényes szakaszok jellemezték. A gyors szólamot ismét technikailag és intonációsan tökéletesen elsajátította, beleértve a ritmikailag kihívást jelentő részeket is.

A következő döntős a taps és a szünet után a lengyel Maciej Kasperek volt, aki a lipcsei zeneszerző, karmester és mentor Leoš Janáček, C. H. C. Reinecke hasonlóan brahmsi és nagyon szép fuvolaballadáját játszotta. A tizenkilenc éves fuvolista szépen és profi bravúrral sajátította el a szólamot.

Az utolsó döntős és egyben a koncert virtuális csúcspontja az ösztöndíjas szlovén hegedűművésznő, Patricija Avšič előadása volt (aki Roman Červinka és a fiatal fuvolista lélegzetelállító kombinációja és J. Pelikán virtuóz darabja mellett véleményem szerint a legmegragadóbbak közé tartozott). Az ő játéka „összekapcsolódott”, ahogy a spiritiszták mondják. A híres lengyel hegedűvirtuóz és romantikus zeneszerző, Henryk Wieniawski (aki tizennyolc éves korában komponálta első koncertjét) fisz-moll, op. 14. hegedűversenyének második és harmadik tételét játszotta. Hegedűjének hangja a lassú tételben gyönyörű, megható hangzással telt meg. A gyors tételt érdekesen, tökéletes kivitelezéssel adta elő a tizenhárom éves művésznő. Az általános zenei megjelenése lenyűgöző volt, beleértve lelkes és koncentrált kifejezésmódját, különösen a nehéz, gyors tempójú zárótételben.

A főszereplő, Maestro Gluzman rövid bemutatkozása után, amelyet Jiří Vejvoda moderátor tartott, a terem Gluck híres Orfeusz és Eurüdikéjének dallamától hangzott fel, amelyről eszembe jutottak Vadim Gluzman szavai a fent említett Opera PLUS interjúból: valóban, az ő „Stradivarija” hangja minden hangterjedelemben erős! Arra is gondoltam: úgy szól, mintha több hegedű szólna, nem csak egy. Az est összes hegedűművésze irigyelhette a hangszerét, vagy talán egy újabb célt látott, amiről álmodozhat. Le a kalappal! A mester háromnaponta koncertezik a világ más-más részén, más-más kompozíciókkal, mégis sok hangszeres kifejezésmódot és technikát kezel profi rálátással. Időnként úgy tűnt, mintha a nehéz részeknél (különösen a bal kézzel játszott, kihívást jelentő pizzicatóknál) intonációs hibák lennének. Azonban egy tapasztalt mester kitűnően megkülönbözteti magát, és minden bizonnyal inspirációt jelentett a fiatal művészek számára. És ez jó. Mint ahogy az is jó, hogy az egész estét a jó szándék ethosza hatotta át.

Figyelemre méltó, hogy az esti program harmonikusan sokszínűvé vált. A program tele volt a visegrádi nemzeti zene színezetével, akár direkt, akár konnotatív értelemben. Haydn egyik tétele a „Rondo all’Ungarese” címet viselte (azaz a koncert programja szerint „egy autentikus bosnyák-dalmát népi keréktáncra” épülő, ismétlődő motívumot, amelyet Haydn rondó formában nyitótémaként használt). A koncert szintén klasszikus jellegű volt, de eredeti és modern zene (a ritmussal és egyéb finomságokkal való munka egy kicsit Bohuslav Martinů inspirációjára emlékeztetett). Ezzel kapcsolatban idézzük fel a 20. század zseniális zenekari koncertjeit, éppen visegrádi zeneszerzőktől, Lutosławskitól és Bartóktól. Reinecke és Sarasate darabjai a Brahms-Dvorak hagyományt is megidézik. Így a szín is illeszkedett a Maestro Gluzmannak a végén játszott darabokhoz. Gluck: Boldog lelkek tánca (amely megmutatta, hogy a kevesebb több, illetve, hogy a mesteri tudás egy egyszerűbb darab eljátszásában rejlik, a minőségi hangszínre, cantabile-ra stb. helyezve a hangsúlyt).

A záró, markáns Tzigane című kompozíció mintha az est minden kifejező és esztétikai színét tartalmazta volna: a francia zeneszerző cigány (vagy magyar) ihletésű, modellként játszott kompozíciója, amelyet egykor segített és most segít, azaz a litvániai Rigában tanult, ukrán származású Vadim Gluzman, aki felváltva él a kozmopolita Izraelben és Amerikában.

Szervező: Fesztivál Krumlov

Dátum: 2023. július 28., 20:00

Helyszín: Zámecká jízdárna

Program

J. Haydn: Zongoraverseny No. 11, D-dúr, Hob. XVIII/11, 2. és 3. tétel

J. Pelikán: Concerto furulyára, vonósokra és csembalóra

P. de Sarasate: Cigánydalok, op. 20

C. H. C. Reinecke: Ballada fuvolára és zenekarra, op. 288

H. Wieniawski: Hegedűverseny No. 1, fisz-moll, 2. és 3. tétel

Ch. W. Gluck: Orpheus és Eurydice – Boldog lelkek tánca (hegedűre és vonósokra készített átirat)

M. Ravel: Tzigane

Művészek

Vadim Gluzman – hegedű

Roman Červinka (CZ) – hegedű

Klára Valentovičová (SK) – furulya

Dávid Roland Mózes (HU) – zongora

Patricija Avšič (SLO) – hegedű

Maciej Kasperek (PL) – fuvola

Dél-Bohém Zenekar

Peter Valentovič – karmester.

Az eredeti cikk az operaplus.cz-n jelent meg.

Ha tetszett a cikk kérjük ossza meg másokkal!